کد مطلب:276879 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:116

وحدت جهت مشرق با خراسان
در این دو روایت هم نام مشرق، و هم نام خراسان دیده می شود و رسول گرامی صلی الله علیه و اله با دو تعبیر مختلف، آنهم از یك جا و یك مكان و یك سرزمین، از قیام اسلامی گروهی در آخرالزمان پیش از انقلاب جهانی مهدی موعود -عجل الله تعالی فرجه- خبر داده است.

ممكن است در بدو امر تصور شود كه «مشرق» و «خراسان» دو جای مختلف و دو سرزمین متفاوت است ولی با اندكی نظر و تأمل در سایر احادیث، این معنا بخوبی روشن می شود كه هر دوی آنها یكی است و بین این دو كلمه تفاوتی وجود ندارد.

توضیح آن اینكه: «مشرق» بر وزن مسجد- اسم مكان است و همانگونه كه اهل لغت گفته اند: «مشرق» عبارت است از محل طلوع آفتاب، و آن طرفی كه آفتاب از آنجا طلوع می كند. [1] .

بنابراین با توجه به اینكه علاوه بر لفظ مشرق كلمه ی خراسان نیز در احادیث فراوانی كه در مورد زمینه سازان دولت مهدی علیه السلام آمده است و سرزمین خراسان، پیوسته جزء خاك ایران و از نقاط بسیار حساس و مركزی این مرز و بوم بشمار می رفته، و در طرف شرقی كشور پهناور ایران واقع شده، و در زمانهای گذشته منطقه ای آباد و آزاد و وسیع، و سرزمین گسترده ای بوده، و شهرت فوق العاده و بسزائی داشته، و همواره جزء مناطق مركزی ایران بحساب می آمده، و خود ایران هم از بلاد شرق، و خاورمیانه و نسبت به عربستان و شامات و عراق، و برخی دیگر از سرزمینهای عربی خاورمیانه در جانب شرقی این كشورها قرار گرفته، و اضافه ی بر همه ی اینها شخص رسول اكرم علیهماالسلام نیز در



[ صفحه 156]



عربستان و حجاز زندگی می كرده است، معلوم می شود كه مقصود روایات هم از كلمه ی «مشرق» و هم از كلمه ی «خراسان»، كشور ایران است.

زیرا چنانچه هدف اینگونه روایات از كلمه ی (مشرق) كلیه ی مناطق شرقی تا سرحد چین، مراد باشد در این صورت تصریح برخی از روایات كه می گوید: حركت پرچم های سیاه از خراسان خواهد بود، بی معنا و بی فایده است و اگر هدف روایات، از كلمه ی (مشرق)، كشور اسلامی ایران باشد فقط در اینصورت با كلمه ی «خراسان» قابل جمع خواهد بود.

و باید گفت مراد از «خراسان» نیز كشور ایران بوده است نه استان خراسان فعلی (چنانكه برخی تصور كرده اند كه مراد از خراسان همین خراسان و شهر مقدس مشهد است، و عقیده دارند كه قیام سید حسنی باید از همین شهر مقدس باشد) و می گویند كه او حتما باید از همین سرزمین خراسان فعلی با پرچم های سیاه بیاید.

بنابراین، هر چند كه ممكن است حركت سپاه و لشكر و اعزام و نیرو و محل تجمع افراد و به اهتزاز درآمدن پرچم های سیاه و همچنین تعداد قابل توجهی از افراد سپاه و ارتش و رؤساء كشور از همین منطقه ی خاص خراسان صورت پذیرد، ولی بطور مسلم، هدف روایات از ذكر نام «خراسان» عین خراسان فعلی و شهر مقدس مشهد نیست. و بگونه ای كه در آینده، ثابت خواهیم نمود به حسب روایات، و تحقیق پژوهشگرانی كه از مدتها پیش، به دنبال شناخت سید حسنی و یا هاشمی خراسانی بوده اند (قیام زمینه سازان دولت مهدی علیه السلام) از نفس خراسان نیست. و بهرحال حقیقت و واقعیت این مطلب در هنگام نقل روایات مربوطه بخواست خدا واضحتر و روشنتر خواهد گشت.

اینك برای شناخت موقعیت جغرافیایی خراسان، و اینكه معلوم شود هدف روایات از «خراسان» كشور «ایران» است، لازم است نخست جغرافیای تاریخی ایران قدیم را مورد بررسی قرار داده و سپس به گفتار پژوهشگران و صاحب نظرانی كه پیرامون منطقه ی جغرافیایی خراسان تحقیق كرده اند بپردازیم تا واقعیت گفته های پیشین بطور مستدل روشن شود.



[ صفحه 157]




[1] مفردات راغب، و لسان العرب، ماده «شرق» و فرهنگ عميد.